Dodano:

0
Kategoria: Porady

Każda dieta odchudzająca polega na wyeliminowaniu zbyt dużej ilości kalorii. Nadmiar energii w przyjmowanych posiłkach odkłada się w postaci zbędnego tłuszczu. Często wydaje się, że tylko restrykcyjne menu może pomóc w odchudzaniu. Tymczasem wystarczy stosowanie kilku trików, by znacznie poprawić bilans energetyczny.


Skuteczne liczenie kalorii – nie zapominaj o dodatkach

Jednym z podstawowych błędów, które pojawiają się u osób rozpoczynających odchudzanie, jest brak rezygnacji z przekąsek i dodatków. Często próbujemy zamienić część tuczących elementów posiłku zdrowymi składnikami. Zapominamy jednak o tym, że ich kaloryczność wynika także z zastosowanych dopełnień. Sałatka w założeniu powinna być korzystna dla figury, jednak jeśli doprawisz ją majonezem i olejem, stanie się bardzo kaloryczna. Podobnie rzecz się ma z układaniem całodniowego jadłospisu. Co z tego, że twój obiad będzie niskokaloryczny, skoro na deser zjesz czekoladę? Patrz na swoje menu całościowo i nie zapominaj o kalorycznych pułapkach – słodyczach, przekąskach, słodkich napojach itd.


Tabele kalorii – patrz uważnie na etykiety

Kiedy jesteś na zakupach, musisz dokładnie przeglądać etykiety i zawarte na nich tabele kalorii. Tylko w taki sposób możesz mieć pewność co do realnej wartości energetycznej konkretnego produktu. Czasem łatwo wpaść w pułapkę – producenci na swoich wyrobach umieszczają napisy kojarzące się ze zdrowym odżywianiem, np. "fit", "light", "eko",  "green" itd. Może się jednak okazać, że tego typu hasła wprowadzają klientów w błąd. Dopiero w tabeli kalorii zauważysz, czy dany produkt jest rzeczywiście dietetyczny. Może cię zdziwić np. wartość energetyczna soków owocowych, jogurtów, musli lub produktów zbożowych.

liczenie kalorii to przydatna umiejętność

Jak skutecznie ograniczyć ilość kalorii?

Kiedy przygotowujesz swój posiłek, spróbuj uświadomić sobie, które z produktów możesz wymienić na lżejsze wersje.  Rano na śniadanie nie trzeba jeść wieprzowej kiełbaski. Równie dobrze sprawdzi się chude mięso i wędliny, np. z drobiu. Jeśli lubisz pieczywo, kupuj tylko to pełnoziarniste. Zastąp tłuste mleko chudym. Zamiast majonezu używaj musztardy lub doprawionego ziołami jogurtu naturalnego. Cukier możesz zastąpić mniej kaloryczną stewią, ewentualnie zdrowym miodem. Nie używaj zbyt dużo masła lub oleju.


Liczenie kalorii a aktywność fizyczna

Nie zapominaj, że na całodzienny bilans energetyczny ma wpływ nie tylko jedzenie. Jeśli chcesz schudnąć, należy zwiększyć codzienną aktywność fizyczną. Wszystko, co angażuje twoje mięśnie, ma wpływ na spalanie większej ilości kalorii. Nie musisz forsować swojego ciała, by wspomóc metabolizm. Wystarczy, że zwiększysz codzienną aktywność. Zamiast korzystać z windy, wejdź na piętro po schodach. Dojeżdżaj do pracy rowerem, jeśli masz taką możliwość. Postaw na te rodzaje sportu, które sprawiają ci przyjemność. Może być to zarówno jazda na rolkach, jak i długie spacery lub gry zespołowe. Po czasie, gdy poprawisz swoją kondycję, zapragniesz ćwiczyć jeszcze bardziej. Tak czy siak, powinnaś jednak pamiętać o tym, że twój kalkulator kalorii musi zawsze uwzględniać dwie zmienne: przyjmowane posiłki i aktywność fizyczną.