Dodano:

0
Kategoria: Suplementy

Ashwagandha, czyli żeń-szeń indyjski, to jedna z najważniejszych roślin leczniczych używanych głównie w tradycyjnej medycynie indyjskiej. Zaliczamy ją do tak zwanych adaptogenów, czyli substancji, które zwiększają odporność organizmu na stres. Dostępna jest w postaci gotowych suplementów diety lub proszku, który należy rozpuścić w wodzie. W Polsce ludzie coraz częściej sięgają po naturalne, roślinne suplementy diety, dlatego poszukuje się ciągle nowych preparatów, które mogłyby dostarczać dodatkowych witamin i składników mineralnych. Jakie właściwości posiada ashwagandha i czy warto ją suplementować?

Ashwagandha – właściwości

Ashwagandha wykazuje wiele prozdrowotnych właściwości, dlatego zyskała i nadal zyskuje coraz większą sławę. Stosowanie tego zioła leczniczego wpływa korzystnie na działanie mózgu oraz układu nerwowego, między innymi dzięki poprawie pamięci. Ciekawe jest też pochodzenie nazwy tego preparatu, ponieważ korzeń tej rośliny ma zapach podobny do zapachu konia („aswha”). Z kolei wypicie naparu z korzeni ma zapewniać końskie zdrowie. Liście ashwagandhy mają gorzki smak i najczęściej wykorzystywane są leczniczo w gorączce oraz bólach pojawiających się przy połykaniu. Natomiast kwiaty tej rośliny wykazują działanie ściągające, oczyszczające oraz moczopędne.


Ashwagandha w Indiach była używana w różnych sytuacjach, najczęściej przy schorzeniach mięśniowo-szkieletowych, takich jak reumatyzm czy zapalenie stawów, a także w przypadkach wyniszczenia i wychudzenia dzieci oraz osób starszych. Oprócz tego stosowano ją jako preparat, który dodaje energii, poprawia ogólny stan zdrowia, w szczególności u osób starszych i kobiet ciężarnych. Po przeanalizowaniu 58 badań stwierdzono, że ashwagandha wykazuje właściwości przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, antyoksydacyjne, a także zmniejszające stres.


Ashwagandha wykazuje również właściwości immunomodulujące. Oznacza to, że może mieć wpływ na aktywację układu odpornościowego poprzez pobudzanie go w obliczu zagrożenia, lub może wyciszać go, kiedy nie zachodzi potrzeba jego mobilizacji. U osób narażonych na stres działa jak środek uspokajający, ponieważ może obniżać poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu. Ten związek może wpływać także na poprawę jakości snu – wydłużać go, polepszać jego jakość i tym samym poprawiać ogólne samopoczucie oraz usprawniać regenerację organizmu.

ashwagandha to roślinny suplement

Ashwagandha w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych

Istnieje wiele badań, których wyniki potwierdzają, że stosowanie preparatów zawierających tę roślinę w chorobach takich jak choroba Alzheimera czy Parkinsona nie tylko spowalnia, ale i zatrzymuje degenerację tkanki nerwowej i zanik synaps nerwowych. Stosowanie ashwagandhy jest bezpieczne w każdym stadium choroby, korzystne jest także jej stosowanie w celach zapobiegawczych u osób znajdujących się w grupie ryzyka.

Suplementacja i dawkowanie

Suplementacja zalecanych dawek jest jak najbardziej bezpieczna. Udowodniono, że toksyczna dawka u myszy to 1750 mg. Niestety badań przeprowadzanych na zwierzętach nie można w całości przekładać na populację ludzi, dlatego zawsze należy zapoznać się z informacjami umieszczonymi na opakowaniu preparatu i stosować takie dawki suplementu, jakie zaleca producent. Przy wyborze preparatu warto zawsze sprawdzać jego pochodzenie.
Właściwości ashwagandhy wydają się być bardzo zadowalające, mogą ją stosować zarówno dorośli, jak i dzieci. W dobie dzisiejszego pośpiechu takie suplementy mogą czasem okazać się zbawienne, a jak wiadomo – zawsze lepiej sięgać po naturalne i bezpieczne roślinne wspomagacze. Dlatego jeśli jesteś osobą, która narażona jest na dużą ilość stresu w ciągu dnia, możesz rozważyć suplementację ashwagandhą. Warto jednak pamiętać, że takie preparaty nie mogą zastąpić zbilansowanej diety czy zdrowego stylu życia. Zawsze należy je traktować jako elementy wspomagające organizm.


Bibliografia
Mishra L.C., Singh B.B., Dagenais S., Scientific basis for the therapeutic use of Withania somnifera (ashwagandha): a review, „Alternative Medicine Review” 2000, 5(4), 334–346.
Singh N. et al., An Overview on Ashwagandha: A Rasayana (Rejuvenator) of Ayurveda, „The African Journal of Traditional” 2011, 8(5), 208–213.