Dodano:

0
Kategoria: Suplementy

Chrom to pierwiastek, którego działanie kojarzone jest głównie z regulowaniem gospodarki węglowodanowej organizmu, co znajduje zastosowanie podczas kuracji odchudzających oraz u osób cierpiących na nietolerancję glukozy czy cukrzycę. Ten pierwiastek śladowy odgrywa jednak znacznie szerszą rolę w naszym organizmie. Zrównoważona dieta powinna dostarczyć odpowiednich ilości chromu, jednak mimo to zdarzają się jego niedobory dające szereg niekorzystnych objawów. Także nadmiar chromu w organizmie nie jest obojętny dla zdrowia. Warto zatem zadbać o optymalną podaż chromu w diecie.

Chrom – właściwości prozdrowotne

Omawiając rolę chromu w organizmie, nie sposób nie zacząć od jego wpływu na gospodarkę węglowodanową. Najbardziej pożądanym kierunkiem działania jest ułatwienie przenikania glukozy z krwi do komórek ciała, co z jednej strony zapewnia odpowiedni poziom energii do podtrzymania wszystkich procesów życiowych, a z drugiej zapobiega rozchwianiu gospodarki insulinowej. Właśnie taką funkcję w organizmie człowieka pełni chrom, ułatwiając utrzymanie fizjologicznego poziomu glukozy i insuliny we krwi na drodze następujących mechanizmów:
– Chrom jako składnik czynnika tolerancji glukozy GTF warunkuje uwrażliwienie receptorów insulinowych w komórkach na działanie insuliny, co skutkuje skutecznym przechodzeniem glukozy do komórki;
– Chrom hamuje aktywność fosfatazy fosfotyrozynowej, enzymu obniżającego wrażliwość tkanek na insulinę;
– Chrom zwiększa aktywność komórek beta trzustki odpowiedzialnych za syntezę insuliny, ponadto zwiększa liczbę receptorów dla insuliny i siłę wiązania z nimi hormonu.

Jak widać, chrom jest niezbędny do prawidłowego kształtowania poziomu glikemii przez insulinę. W stanach niedoboru chromu zauważalny jest spadek efektywności działania insuliny i wzrost poziomu glukozy we krwi. Chrom wpływa jednak nie tylko na przemiany glukozy, ale także aminokwasów, regulując ich transport do komórek mięśniowych oraz hamując aktywność enzymów katabolicznych. Takie działanie chromu docenią z pewnością osoby aktywne fizycznie, a zwłaszcza te trenujące siłowo. Ponadto chrom normalizuje poziom cholesterolu we krwi, co stanowi istotny element profilaktyki miażdżycy. Jednoczesne obniżenie cholesterolu LDL z podwyższeniem poziomu cholesterolu HDL może ograniczyć zachorowalność na zawał serca, nadciśnienie oraz udar mózgu. Inne korzystne funkcje chromu w organizmie to: łagodzenie stresu i zmęczenia, zapobieganie stanom depresyjnym, łagodzenie bólu głowy.

Chrom – zapotrzebowanie i źródła w diecie

Zapotrzebowanie człowieka na chrom w polskich normach żywienia nie zostało ustalone, choć mamy oczywiście orientacyjne pojęcie, jakie jego ilości powinny być dostarczane w diecie – ta wartość wynosi około 0,05–0,2 mg na dobę. Dobrze zbilansowana dieta powinna pokryć takie dzienne zapotrzebowanie na chrom. Najbogatsze w chrom składniki diety to:
– ryby;
– owoce morza;
– mięso;
– podroby;
– pełnoziarniste produkty zbożowe;
– jaja;
– drożdże piwne;
– suszone śliwki;
– warzywa: szparagi, brokuły, sałata, karczochy;
– kiełki pszenicy.

Przyswajalność chromu z diety zwiększa się dzięki jednoczesnemu spożyciu witaminy C.
Z kolei upośledzone wchłanianie chromu w przewodzie pokarmowym zauważalne jest w obecności wapnia, cukrów prostych, tłuszczów i związków fosforowych.

chrom ma cenne właściwości prozdrowotne

Niedobór chromu

Na niedobory chromu narażone są w szczególności osoby, które stosują bardzo mało urozmaiconą dietę, restrykcyjne diety odchudzające, a także osoby ciężko pracujące fizycznie bądź intensywnie uprawiające sport. Ponadto niedobory chromu są często stwierdzane u alkoholików oraz osób cierpiących na schorzenia nerek bądź układu pokarmowego.

Zbyt niski poziom chromu w organizmie objawia się między innymi rozdrażnieniem i bólami głowy, zmęczeniem oraz stanami lękowymi i depresyjnymi. Ponadto zauważalny jest podwyższony poziom glukozy i cholesterolu we krwi. W celu uzupełnienia tych niedoborów warto zadbać o urozmaicenie diety w produkty bogate w chrom oraz odpowiednią jego suplementację. Nie brakuje suplementów, których głównym lub jedynym składnikiem jest właśnie ten pierwiastek . Tabletki zawierają najczęściej chrom organiczny, który może być zażywany nie tylko w stanach niedoboru. Sytuacje, w których zalecane jest suplementowanie chromem to: odchudzanie, zaburzenia poziomu glikemii oraz cukrzyca, wysoki poziom cholesterolu we krwi.

Nadmiar chromu

Chrom w nadmiarze szkodzi. Najczęściej jego przedawkowanie wynika z niewłaściwej suplementacji, zwłaszcza u osób z chorobami nerek. Odpowiedzialne za to może być także zawodowe narażenie na chrom. Objawy jego przedawkowania to:
– zmiany alergiczne na skórze i owrzodzenia;
– zaburzenia wchłaniania żelaza i cynku;
– zaburzenia działania insuliny.

Suplementy z zawartością chromu najlepiej jest przyjmować pod kontrolą lekarza – szczególną uwagę powinny na to zwrócić osoby z cukrzycą. Jak zażywać chrom? Zalecana dawka wynosi 200 mg na dobę. W suplementach dostarczany jest chrom organiczny, czyli w postaci niejonowej, a zatem nietoksycznej, spotykany jako pikolinian chromu, chlorek chromu lub polinikotynian chromu.