Dodano:

0
Kategoria: Suplementy

Eksperci sportu oraz instruktorzy fitness bardzo często polecają kreatynę zarówno osobom początkującym, jak i zaawansowanym sportowcom. Kobiety z zasady nie przyjmują kreatyny. Często można usłyszeć, że panie mają negatywne nastawienie do tego suplementu. Niniejszy artykuł każdej z was pomoże podjąć decyzję: czy warto suplementować się kreatyną?


Czym jest kreatyna?

Kreatyna to kwas organiczny zawierający azot, który uczestniczy w metabolizmie energetycznym zachodzącym w mięśniach. Kreatyna jest naturalnym składnikiem komórek mięśniowych, odpowiedzialnym za krótkoterminową intensywną pracę. W organizmie człowieka powstaje ona w wątrobie, trzustce i nerkach, a następnie jest transportowana do mięśni.

Głównym źródłem energii pozyskiwanej do poruszania się i do aktywności mięśni jest ATP (adenozynotrójfosforan). Kreatyna służy do szybszego uzupełnienia zasobów ATP po jego wyczerpaniu. W rzeczywistości jest ona akumulatorem energii dla syntezy ATP. Kreatyna wiąże grupy fosforanowe podczas odpoczynku i oddaje je do tworzenia się ATP podczas skurczu mięśni.


Dawkowanie kreatyny

Istnieją dwie metody przyjmowania kreatyny. Pierwsza to przyjmowanie jej z tzw. fazą ładowania. Polega na tym, że przez 6–7 dni przyjmuje się po 20 g kreatyny codziennie. Rozkłada się ją na 4 porcje dziennie po 5 g każda. W tym czasie mięśnie zostają nasycone kreatyną i już po kilku pierwszych dniach jest to zauważalne podczas treningów. Rośnie siła i energia. Po zakończeniu fazy ładowania należy przyjmować 2–3 g kreatyny dziennie w celu podtrzymania osiągniętych efektów.

Druga metoda pomija fazę ładowania. Przyjmuje się codziennie 5–6 g specyfiku w postaci jednej porcji – albo od razu po treningu, albo z samego rana po przebudzeniu.

Efekty po zakończeniu jednej i drugiej metody są tak naprawdę jednakowe, ale metoda z fazą ładowania zapewnia je szybciej.

Jeżeli nigdy nie brałaś kreatyny i zamierzasz to zrobić po raz pierwszy, to dawkowanie będzie wyglądało inaczej. Zacznij od 2–3 g co drugi dzień. Tydzień później przejdź na codzienne stosowanie, ale gramatura pozostaje bez zmian. Postępuj tak przez 4–6 tygodni, a następnie daj organizmowi odpocząć od kreatyny. Przyjmuj ją najlepiej 20–30 minut po treningu razem z posiłkiem. Nigdy nie stosuj kreatyny na czczo, dojdzie do biegunki i innych problemów z żołądkiem.

kreatyna

Kreatyna dla kobiet – zalety

Korzyści z przyjmowania kreatyny przez kobiety tak naprawdę specjalnie nie różnią się od korzyści dla mężczyzn. Główną funkcją kreatyny jest zwiększenie procesu regeneracji po bardzo intensywnych wysiłkach. Kreatyna, w przeciwieństwie do środków pobudzających (np. kofeiny), nie powoduje stymulacji centralnego układu nerwowego i serca. Również nie wpływa na wytwarzanie się adrenaliny i innych hormonów. Działa na tkankę mięśniową, co jest dużo bezpieczniejsze dla organizmu. To znaczy, że im więcej kreatyny znajduje się w tkance mięśniowej, tym wydajność jest większa. Niektóre kobiety uważają, że przez przyjmowanie kreatyny ich sylwetki będą wyglądały na męskie. Jest to bardzo błędne myślenie. Taki wygląd ciała może pojawić się wyłącznie od nadmiaru testosteronu, a on w żaden sposób nie jest związany z kreatyną.

Suplementację kreatyną zaleca się kobietom, które chcą schudnąć i poprawić wygląd sylwetki dzięki powiększaniu się mięśni w określonych częściach ciała. Kreatyna pomoże zwiększyć intensywność treningów, a to da praktycznie natychmiastowy i zauważalny efekt.


Kreatyna dla kobiet a efekty uboczne

Przed zastosowanie kreatyny kobiety często obawiają się efektów ubocznych. Jednak nie ma czego się obawiać, ponieważ już dawno naukowcy udowodnili, że jest to środek bezpieczny. Owszem, kreatyna posiada zdolności magazynowania i zatrzymywania wody, stąd czasami słyszy się narzekanie na uczucie przepełnienia wodą. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy przekracza się zalecaną dawkę. Jak już wspomniałam wcześniej, mogą pojawiać się biegunki – ten skutek również wiąże się z przekroczeniem określonej porcji oraz z zażywaniem specyfiku na czczo. Przy przyjmowaniu kreatyny tak jak trzeba bardzo rzadko występują jakiekolwiek efekty uboczne.