Dodano:

0
Kategoria: Suplementy

L-karnityna już od dawna zajmuje jedno z kluczowych miejsc na różnego rodzaju zestawieniach suplementów diety zalecanych osobom odchudzającym się. Mówi się, że jest skuteczną formą wsparcia podczas spalania tkanki tłuszczowej, a jej zwolennicy zwracają uwagę na to, że przyjmowanie L-karnityny nie wywołuje skutków ubocznych. A jak jest w rzeczywistości?


L-karnityna – podstawowe informacje

Karnityna, w starszych źródłach nazywana również witaminą BT, to jeden z bardziej istotnych składników tkanki mięśniowej. Odkryto ją na początku XX wieku i dość szybko zdefiniowano stojące przed nią zadania. To właśnie karnityna jest substancją niezbędną do prawidłowego wzrostu organizmów, jej niedobory pociągają więc za sobą poważne konsekwencje. Dziś wiemy też, że karnityna występuje w postaci dwóch izomerów (L oraz D). Pierwszy z nich jest izomerem biologicznie aktywnym, stąd też dziś mówi się właśnie o L-karnitynie.


L-karnityna w naturalnej postaci

Myśląc L-karnityna, zazwyczaj mamy przed oczyma często reklamowane preparaty farmaceutyczne. Warto jednak pamiętać, że sięganie po nie to ostateczność, składnik ten można bowiem pozyskać również z jedzonego na co dzień pożywienia. L-karnityna w największych ilościach pojawia się w mięsie oraz produktach mlecznych, występuje jednak również w drożdżach. Oczywiście nie każde mięso jest tak samo wartościowe – największe ilości L-karnityny znajdują się więc w baraninie oraz wieprzowinie. Osoby, które za produktami mięsnymi nie przepadają, z pewnością ucieszą się z tego, że jej cennym źródłem są też ryby.

Nasze organizmy są też w stanie samodzielnie syntezować karnitynę z lizyny, nie odbywa się to jednak bez wsparcia z naszej strony. Jeśli chcemy ułatwić mu zadanie, należy unikać przetwarzania produktów spożywczych – gdy więc istnieje taka możliwość, warto zrezygnować z tej ich obróbki, która wymaga zastosowania wysokiej temperatury.


Po co nam L-karnityna?

Jednym z najważniejszych zadań, jakie ma do spełnienia L-karnityna, jest transport komórek tłuszczowych do mitochondriów, a więc do miejsc, w których zamienia się je w energię. Nietrudno się przy tym domyślić, że im mniejsze ilości tej substancji znajdują się w organizmie, tym transport ten jest mniej efektywny.

suplementacja l-karnityną

Efekty takiego stanu rzeczy dają o sobie znać dosyć szybko. Problemem staje się przy tym nie tylko przyrost wagi, ale i uczucie permanentnego zmęczenia odczuwane zwłaszcza przez osoby aktywne fizycznie. Ten ostatni skutek uboczny można wytłumaczyć dość prosto. L-karnityna ułatwia przecież usuwanie z krwi cząsteczek mleczanu, a te tworzą się właśnie podczas intensywnego wysiłku fizycznego.


Kto powinien myśleć o suplementacji L-karnityny?

Reklamy L-karnityny w formie tabletek zazwyczaj są kierowane do osób podejmujących walkę z nadmiarem zbędnych kilogramów. Nie powinno to dziwić, L-karnityna bowiem nie tylko usprawnia, ale również przyspiesza te procesy, które są związane z metabolizmem tłuszczów. Oczywiście sama suplementacja nie jest pomysłem na odchudzanie, trudno bowiem mówić o wymiernych efektach bez zmiany nawyków żywieniowych.

Zwiększone zapotrzebowanie na L-karnitynę jest też charakterystyczne dla osób, które uprawiają sport. Nie ma przy tym znaczenia to, czy mówimy o sporcie wyczynowym, czy też o tym, który jest postrzegany jako korzystne dla zdrowia hobby. Substancja ta aktywizuje procesy energetyczne, które zachodzą w mięśniach. Przyspiesza ich regenerację po wysiłku, przyczynia się do poprawy wydolności tlenowej i wytrzymałości mięśniowej, a jednocześnie ogranicza zjawisko rozpadu mięśniowego.

O właściwym poziomie L-karnityny w organizmie powinien zresztą pamiętać każdy, komu zależy na dobrym stanie zdrowia. Charakterystyczne jest dla niej przecież działanie zwalczające wolne rodniki, a także pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy.