Dodano:

0
Kategoria: Suplementy

W dzisiejszych czasach zdrowy styl życia staje się coraz bardziej popularny. Rośnie świadomość ludzi, że prawidłowo zbilansowana dieta to podstawa dobrego funkcjonowania organizmu. Dzięki tej popularności coraz większe zainteresowanie budzą tzw. superfoods, czyli superżywność. Jest to żywność, która w niskiej masie zawiera dużo prozdrowotnych składników odżywczych, zaliczamy do nich między innymi spirulinę i chlorellę. Ich popularność w naszym kraju stopniowo się zwiększa, jednak są to związki, które już od dawien dawna wykorzystywane są w niektórych krajach.

Czym jest spirulina?

Spirulina to nazwa produktów pozyskiwanych z cyjanobakterii. Cyjanobakterie to organizmy, które dzięki barwnikom chlorofilowym są zdolne przeprowadzać znany każdemu proces fotosyntezy. Wyglądem spirulina przypomina glony, ponieważ po wysuszeniu również posiada ciemnozielony kolor. Obecnie ten mikroglon stanowi składnik wielu preparatów farmaceutycznych, kosmetyków oraz suplementów diety. Dlaczego spirulina staje się coraz bardziej popularna?

Właściwości spiruliny

Jak zostało wspomniane, spirulina jest dzisiaj zaliczana do tzw. superfoods. Suplementują ją ludzie, którzy chcą naturalną drogą dostarczyć swojemu organizmowi składników odżywczych. Te mikroglony zawierają dużą ilość białka, bo aż od 55% do nawet 70% suchej masy produktu, a co najważniejsze, zawierają w swoim składzie aż 12 endogennych oraz 8 egzogennych aminokwasów. Około 12% suchej masy stanowią tłuszcze. Resztę stanowią węglowodany, w tym glukozamina oraz polisacharyd zwany spirulinianem wapnia, który ma przeciwwirusowe działanie, wykorzystywane między innymi w leczeniu takich patogenów jak HIV-1. Spirulina zawiera też w swoim składzie prowitaminę witaminy A, czyli beta-karoten, dlatego jest chętnie stosowana podczas uzupełniania niedoborów. A uzupełnianie niedoborów beta-karotenem zapobiega hiperwitaminozie, którą łatwo wywołać, podając gotową witaminę zamiast jej prekursora. Innymi cennymi składnikami jest witamina B12 oraz żelazo, które jest nawet lepiej przyswajalne niż to z mięsa.

Dzięki rewelacyjnemu składowi i dużej zawartości witamin antyoksydacyjnych spirulina poddawana jest coraz to nowszym badaniom. Dowiedziono, że może nawet pobudzać układ odpornościowy dzięki zwiększonej produkcji komórek NK (natural killers). Zainteresowanie tymi bakteriami wzięło się też z faktu, że organizmy te mają zdolność do regeneracji komórek układu nerwowego, co jest bardzo obiecującą wiadomością, ponieważ do niedawna myślano, że raz uszkodzonego układu nerwowego nie można zregenerować.

Z kolei działanie antyoksydacyjne nie polega jedynie na zawartości kwasu askorbinowego i beta-karotenu, czyli naturalnych antyoksydantów, ale również na hamowaniu produkcji wolnych rodników. Kolejną ciekawą zaletą ekstraktów z cyjanobakterii jest obniżenie stężenia glukozy w surowicy krwi.

O właściwościach spiruliny można jeszcze dużo pisać, dlatego w celu podsumowania i uzupełnienia wiadomości przedstawiono tabelę, w której konkretnej substancji czynnej przyporządkowane jest konkretne działania prozdrowotne.

Składnik spiruliny Rola
Beta-karoten neutralizacja wolnych rodników, zmniejszenie ryzyka choroby nowotworowej
Witamina B12 niezbędna do właściwego funkcjonowania tkanki nerwowej
Witamina E właściwości antyoksydacyjne, zmniejszenie ryzyka choroby nowotworowej
Fikocyjanina hamowanie lipazy trzustkowej, obniżenie poziomu triacylogliceroli we krwi, obniżenie glikemii poposiłkowej
C-fikocyjanina, R-fikocyjanina, allofikocyjanina zahamowanie wzrostu komórek nowotworu Ehrlicha
Fikoerytryna, fikocyjanina, chlorofil ochrona przed promieniowaniem UV
Glikolipid H-b2 hamowanie lipazy trzustkowej, obniżenie poziomu triacylogliceroli we krwi, obniżenie glikemii poposiłkowej
Wapń zapobieganie osteoporozie, obniżenie poziomu cholesterolu, regulacja glikemii
Jod suplementacja w niedoczynności tarczycy
Gamma-linolenowy kwas tłuszczowy rozwój układu odpornościowego
Białko skuteczne w leczeniu niedożywienia
Fenyloalanina hamowanie ośrodka głodu, regulacja glikemii poposiłkowej

Źródło: Zdrojewicz Z., Idzior A., Kocjan O., Spirulina i błonnik witalny a leczenie otyłości, „Medycyna Rodzinna” 2015, 1, 18–22.

Spirulina a odchudzanie

Oprócz tych wszystkich niesamowitych działań jest jeszcze jedna właściwość, która zyskuje coraz większą popularność, a mianowicie spirulina wspomaga proces odchudzania. Dzieje się to za sprawą aminokwasu fenyloalaniny, potrafi ona zahamować napady głodu w wyniku działania na odpowiednie ośrodki mózgu. Oprócz tego spirulina odpowiednio wpływa na pracę jelit. Należy jednak pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy – żaden suplement, nawet spirulina, nie jest w stanie samoistnie spowodować ubytku masy ciała bez odpowiedniej diety i aktywności fizycznej. Takie preparaty powinny znaleźć zastosowanie jako naturalne wspomagacze, a nie złote środki na odchudzanie.

Chlorella – definicja

Chlorella jest jednokomórową zieloną algą, która podobnie jak spirulina bogata jest w wszelkiego rodzaju składniki odżywcze. W odróżnieniu od spiruliny ściany komórek chlorelli są tak twarde, że muszą ulec przetworzeniu, zanim algi te zostaną wykorzystane jako suplement diety. Chlorella jest również dobrym źródłem wysokiej jakości białka oraz witaminy A. Dodatkowo jest to dobre źródło żelaza, witaminy B12 oraz soli kwasu foliowego. Idealny skład dla kobiet w ciąży, których zapotrzebowanie na żelazo znacznie zwiększa się. Jedno badanie przeprowadzone na kobietach w Japonii dowiodło, że przyszłe mamy, które zażywały suplementy z tych alg, miały mniejsze ryzyko anemii. Poza tym chlorella zawiera substancje, które wzmacniają układ odpornościowy, a także potrafią zapobiegać zmianom nowotworowym lub nawet je zwalczać.

Suplementacja spiruliny i chlorelli

Zanim jednak zdecydujemy się na suplementację spiruliną czy chlorellą ważne jest, aby dokładnie zapoznać się z ulotką dołączoną do opakowania. Wiele suplementów, w tym te oparte na glonach, nie są produktami podlegającym kontroli Agencji Żywności i Leków (FDA), dlatego związki te powinny pochodzić z zaufanego źródła.
Spirulina czy chlorella to zdecydowanie superżywność. Zawierają w swoim składzie wiele cennych składników odżywczych. Suplementowane są zarówno przez osoby zdrowe, jak i chore, i nie bez powodu. Nie ma badań, które mówiłyby o szkodliwych skutkach zażywania którejś z substancji, więc jeśli zmagamy się z niedożywieniem lub brakuje nam witamin, śmiało można sięgnąć po któryś z preparatów. Warto jednak czytać etykiety i kupować preparaty od zaufanych sprzedawców.


Bibliografia
Fenert B., Zarzycki P., Charakterystyka wybranych właściwości leczniczych cyjanobakterii z rodzaju arthrospira, „Bromatologia i Chemia Toksykologiczna” 2015, 48(2), 223–228.
Gutiérrez-Salmeán G., Fabila-Castill L., Chamorro-Cevallos G., Nutritional and toxicological aspects of Spirulina (Arthrospira), „Nutricion Hospitalaria” 2015, 32(1), 34–40.
Guangwen Tang G., Suter P., Vitamin A, Nutrition, and Health Values of Algae: Spirulina, Chlorella, and Dunaliella, „Journal of Pharmacy and Nutrition Sciences” 2011, 1, 111–118.
Zdrojewicz Z., Idzior A., Kocjan O., Spirulina i błonnik witalny a leczenie otyłości, „Medycyna Rodzinna” 2015, 1, 18–22.
Karkos P. et al., Spirulina in Clinical Practice: Evidence-Based Human Applications, „Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine” 2011, epub.
Deng R., Chow T-J., Hypolipidemic, Antioxidant and Antiinflammatory Activities of Microalgae Spirulina, „Cardiovascular Therapeutics” 2010, 28(4), e33–e45.
Matondo F.K. et al., Spirulina Supplements Improved the Nutritional Status of Undernourished Children Quickly and Significantly: Experience from Kisantu, the Democratic Republic of the Congo, „International Journal of Pediatrics” 2016, epub.
Khan Z., Bhadouria P., Bisen P.S., Nutritional and therapeutic potential of Spirulina., „Current Pharmaceutical Biotechnology” 2005, 6(5), 373–379.
Miczke A. et al., Effects of spirulina consumption on body weight, blood pressure, and endothelial function in overweight hypertensive Caucasians: a double-blind, placebo-controlled, randomized trial, „European Review for Medical and Pharmacological Sciences” 2016, 20(1), 150–156.
Chia A.M., Lombardi A.T., Graça G. Melão M., Growth and biochemical composition of Chlorella vulgaris in different growth media, „Anais da Academia Brasileira de Ciências” 2013, 85(4), 1427–1438.
Czerpak R., Jabłońska-Trypuć A., Pietryczuk A., Znaczenie terapeutyczne, kosmetyczne i dietetyczne niektórych glonów, „Postępy Fitoterapii” 2009, 3, 168–174.
Umemoto S., Otsuki T., Chlorella-derived multicomponent supplementation increases aerobic endurance capacity in young individuals, „Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition” 2014, 55(2), 143–146.
Panahi Y. et al., Chlorella vulgaris: A Multifunctional Dietary Supplement with Diverse Medicinal Properties, „Current Pharmaceutical Design” 2016, 22(2), 164–173.
Merchant R.E., Andre C.A., A review of recent clinical trials of the nutritional supplement Chlorella pyrenoidosa in the treatment of fibromyalgia, hypertension, and ulcerative colitis, „Alternative Therapies in Health and Medicine” 2001, 7(3), 79–91.