Dodano:

1
Kategoria: Trening

Sauna to często pierwsza myśl, która przychodzi nam do głowy po ciężkim i intensywnym treningu, zwłaszcza że wiele centrów fitness oferuje saunaria w ramach karnetu na siłownię. Często wydaje się nam, że najlepszy relaks po aktywnym dniu zapewnimy sobie właśnie korzystając z uroków sauny suchej bądź parowej. Jak najlepiej łączyć saunę i treningi, aby móc wykorzystać dobrodziejstwa ich obu?


Czym jest sauna i jej rodzaje

Wyróżniamy dwa główne typy saun: fińską, czyli tzw. suchą, oraz rzymską, czyli parową. W fińskim typie sauny temperatura powietrza dochodzi nawet do 90°C, a wilgotność powietrza jest bardzo niska. W saunie parowej temperatura jest nieco niższa niż w fińskiej (około 60°C), ale wilgotność powietrza jest dość wysoka i utrzymuje się na poziomie około 30-40%. Ponadto spotyka się również sauny na podczerwień, gdzie ciepło generują promienniki podczerwieni. Dodatkowo w saunach można stosować aromaterapię za pomocą naturalnych olejków eterycznych. Wybór sauny zależy od naszych indywidualnych preferencji.


Kiedy iść do sauny?

Najlepsze efekty z kąpieli w saunie przynosi korzystanie z jej uroków w dni nietreningowe; warto wtedy poświęcić więcej czasu na kilka sesji polegających na kąpieli w saunie, a następnie schładzaniu ciała. Optymalnym momentem na skorzystanie z sauny jest dzień następujący po dniu intensywnego treningu. Dzięki temu organizm może najlepiej wykorzystać dobrodziejstwa płynące z korzystania z sauny, takie jak szybsza regeneracja potreningowa czy zmniejszenie dyskomfortu związanego z bólem mięśni. Jeśli mamy w zwyczaju praktykować aktywność fizyczną wcześnie rano, np. biegając, z sauny można skorzystać wieczorem tego samego dnia, po upływie kilkunastu godzin od wysiłku.

sauna daje pozytywne efekty

Kiedy sauna to zły pomysł?

Najgorszym możliwym pomysłem jest wybranie się do sauny od razu po intensywnym treningu, zwłaszcza siłowym czy aerobowym. Sauna działa negatywnie na organizm od razu po zakończonym wysiłku fizycznym o wysokiej intensywności. Organizm, wyczerpany ćwiczeniami, w saunie zostaje poddany kolejnym obciążeniom związanym z wysoką temperaturą, tak więc musi zmagać się z podwyższonym tętnem i potrzebą termoregulacji organizmu. Z uwagi na intensywne pocenie się, w saunie pozbywamy się również wody i elektrolitów, o które i tak zostaliśmy zubożeni w czasie treningu. W efekcie procesy regeneracyjne zostają spowolnione, a wzmaga się jedynie zmęczenie. Tego typu praktyki są szczególnie niekorzystne dla osób budujących tkankę mięśniową z uwagi na negatywny wpływ na rozbudowę mięśni. Ponadto osłabienie potreningowe może przyczynić się do zasłabnięcia bądź przegrzania organizmu. Tak więc korzystając z sauny od razu po treningu niejako „wydłużamy” go, niepotrzebnie dalej forsując organizm, zamiast dać mu czas na odpoczynek. Z sauny nie powinniśmy również korzystać bezpośrednio przed planowanym treningiem, z uwagi na efekt rozluźniający mięśnie i obniżający napięcie nerwowe.


Jakie korzyści daje sauna?

Korzyści, jakie daje sauna, są nie do przecenienia – począwszy od podwyższenia odporności po efekt relaksacji i odprężenia. Sauna przyczynia się do szybszego wydalenia toksyn z organizmu, poprawia wygląd skóry, dotlenia ją i ujędrnia poprzez rozszerzenie naczyń krwionośnych. Z dobrodziejstw sauny szczególnie mogą skorzystać osoby aktywne fizycznie – kąpiele w saunie nie tylko przyspieszają regenerację potreningową mięśni, ale również pomagają w redukcji bólu i dyskomfortu po ćwiczeniach.


Jak korzystać z sauny?

Najlepsze efekty przyniesie udanie się do sauny w dzień regeneracyjny, wolny od treningów. Pożądane jest rozpoczynanie sesji od krótszych, kilkuminutowych kąpieli w saunie, a następnie schładzanie organizmu zimną wodą; kolejne wejścia i pobyty w saunie można stopniowo wydłużać. Przyjmuje się, iż optymalny czas jednej kąpieli w saunie powinien wynosić od 10 do 15 minut. Przed sesją w saunie powinniśmy odpowiednio nawodnić organizm; nie powinniśmy też do niej wchodzić głodni czy przejedzeni.

KOMENTARZE

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane

Sauna to świetny pomysł po treningu , kilka lat temu chodziłam.po górach od rano do wieczora , codziennie wieczorem sauna , zero zakwasow następnego dnia, i tak przez tydzień i minus 5kg na wadze

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi