Dodano:

0
Kategoria: Trening

Nie będzie dla ciebie zaskoczeniem stwierdzenie, że obuwie treningowe musi być specjalistyczne. I nie muszą to być buty znanych marek. Taka przyjemność zazwyczaj drogo kosztuje i może skutecznie zniechęcać do rozpoczęcia aktywności fizycznej. Dobieramy buty sportowe pod kątem przyszłych treningów. Inne buty założysz do biegania, a inne np. do ćwiczeń z obciążeniem.


Buty sportowe do biegania

Buty do biegania wcale nie jest tak łatwo dopasować. Największy problem stwarza typ stopy, a dokładnie sposób, w jaki ją stawiasz. Wyróżnia się trzy rodzaje:
– neutralna – stawiasz stopy równolegle do siebie. Wybieraj modele neutralne;
– pronacja – stawiasz stopy na wewnętrznych krawędziach. Również możesz wybrać buty neutralne, ale przy zbyt mocnej pronacji musisz dopierać specjalne obuwie do pronatorów;
– supinacja – odwrotność pronacji, stawianie stóp na zewnętrznej krawędzi. Zazwyczaj połączone z wysokim podbiciem stopy. W takim wypadku musisz wybierać specjalistyczne obuwie biegowe dla osób ze stopą supinującą.

To tyle zasad, jeżeli chodzi o wybór obuwia w zależności od sposobu stawiania stopy. Istnieją również ogólne zalecenia podczas dobierania prawidłowego obuwia do biegania:
– powinno mieć amortyzację, która chroni przed obciążeniem wywołanym uderzeniami stóp o nawierzchnię. Zazwyczaj znajduje się ona w pięcie, ale może również dodatkowo być umieszczona w okolicach palców;
– podeszwa i góra buta muszą być miękkie;
– podeszwa powinna mieć gumowe wstawki ochronne. Zazwyczaj znajdują się w pięcie i w okolicach palców od zewnętrznej strony, ponieważ te miejsca są najbardziej obciążone;
– buty sportowe muszą być wykonane z materiałów przepuszczających powietrze;
– wkładka powinna być wymienna;
– waga butów nie powinna przekraczać 400 g.

buty sportowe muszą być dobrze dobrane

 Buty na siłownię

Wydawać się może, że skoro idziesz ćwiczyć na siłowni, to obuwie nie ma tu większego znaczenia. Owszem, są osoby, które ćwiczą w klapkach czy trampkach. Niby można przyjść w byle czym, ale obuwie do treningów z obciążeniem również ma swoje wyznaczniki:
– buty muszą mieć podeszwę chroniącą przed ślizganiem;
– w okolicach pięty podeszwa powinna być szersza niż w okolicach palców. Daje to większą stabilność;
– korpus buta i pięta powinny być na tyle twarde, by np. przy podnoszeniu sztangi stopa nie uciekała na boki;
– podeszwa powinna być zwarta, dzięki czemu obciążenie rozkłada się równomiernie na układ mięśniowo-szkieletowy;
– podeszwa w okolicach pięty powinna być grubsza, zapewnia to potrzebną amortyzację.


Buty sportowe do fitnessu

W przypadku zajęć fitness sprawa jest troszkę trudniejsza. Nie ma niestety uniwersalnego obuwia, w którym możesz uczęszczać na jogę, zumbę czy inne rodzaje fitnessu.
Dla jogi, pilatesu i stretchingu tak naprawdę obuwie zupełnie nie jest potrzebne, możesz ćwiczyć boso lub w skarpetkach. Zapewnia to nawet dodatkową stymulację podeszwy stopy. Natomiast jeżeli koniecznie chcesz ćwiczyć w butach, to wybieraj bardzo lekkie i posiadające elastyczną podeszwę, która powinna być wykonana z naturalnej skóry lub kauczuku. Natomiast góra buta winna być wykonana ze skóry lub zamszu. Profesjonalne buty sportowe dla tego typu zajęć powinno dokładnie przylegać do stopy i dawać uczucie, jakbyś była boso.
Jeżeli uczęszczasz na zajęcia fitness z elementami tańca, to wybieraj obuwie wykonane z tkanin lub sztucznej czy naturalnej skóry. Pięta musi mieć wzmocnioną podeszwę. Buty powinny mieć wstawki plastikowe zapewniające dobrą stabilność podczas obrotów. Obuwie może być niskie – jak np. baletki – lub troszkę wyższe.

Do zajęć z użyciem stepów albo do aerobiku stosuje się zazwyczaj wysokie sportowe obuwie, które dobrze trzyma kostkę. Z tyłu powinno być wycięcie na ścięgno Achillesa, by nie dochodziło do otarć. Podeszwa musi być mocna i dość sztywna. Elementy amortyzujące znajdują się w pięcie i palcach.


Dobór prawidłowego obuwia zapewni ci ochronę przed urazami, kontuzjami oraz podniesie efektywność zajęć, a także zapewni odpowiedni komfort podczas ćwiczeń.