Dodano:

0
Kategoria: Trening

Pewnie już spotkałaś się z treningiem wykorzystującym przyrząd do ćwiczeń zwany kettlebell. Kiedyś trenowanie z nim było bardzo popularne, później na jakiś czas został zapomniany, ale w ostatnich latach wraca do łask osób aktywnych fizycznie.


Kettlebell – co to jest?

Kettlebell to odważnik przypominający swoim wyglądem kulę armatnią z uchwytem. W Rosji, skąd zresztą się wywodzi, nazywa się go często czajnikiem. Kettlebell można używać podczas treningów na siłowni, również kluby fitness wykorzystują je na zajęciach grupowych. Oprócz tego dzięki temu odważnikowi wykonasz trening, który zaangażuje wszystkie najważniejsze partie mięśniowe, nie wychodząc z domu. Obecnie na rynku dostępne są kettlebelle w różnych wagach, wykonane z różnego tworzywa i o bogatej kolorystyce.


Kettlebell a hantle

U osób początkujących, nie znających możliwości treningowych z użyciem kettlebella, często pojawia się pytanie – po co mi one, skoro mam hantle? Otóż hantle nigdy nie zastąpią odważników. Dzieje się tak za sprawą wyżej wspomnianego kształtu kettlebella. Dzięki niemu środek ciężkości jest przysunięty, niż ma to miejsce w hantlach. Powoduje to, że mięśnie przedramion się znacznie bardziej zaangażowanie w pracę – wymuszają więc utrzymanie równowagi ciała, przez co angażują się praktycznie wszystkie mięśnie. Poza tym odważniki umożliwiają wykonywanie różnorodnych ćwiczeń, używających mięśni nie tylko górnej połowy ciała, a hantle niestety do wszystkiego się nie nadają.


Trening kettlebell – trening funkcjonalny

Oczywiście trening z odważnikami jest przede wszystkim siłowo-wytrzymałościowy. Jednak oprócz tych dwóch cech motorycznych rozwija również koordynację, czucie głębokie, równowagę, gibkość. Przy tak dużym wyborze ćwiczeń z tym przyrządem możesz kształtować całą swoją sylwetkę bez używania innych sprzętów.

kettlebel

Czołowym ćwiczeniem z użyciem kettlebella jest tzw. swing posiadający wiele różnych form wykonania. Skoro odważnik narodził się w Rosji, to i najbardziej popularną formą jest swing rosyjski. Ćwiczenie polega na huśtaniu oburącz odważnikiem. W pozycji wyjściowej odważnik znajduje się pomiędzy nogami, a w końcowej – na wysokości klatki piersiowej. Tylko tym jednym ćwiczeniem wzmocnisz większość swoich mięśni, poprawisz wytrzymałość i siłę stawów, polepszysz pracę układu sercowo-naczyniowego. Tyle korzyści tylko w jednym ćwiczeniu, z użyciem jednego przyrządu.


Zalety treningu kettlebell

Pierwszą i niewątpliwą zaletą kettlebella jest to, iż trening z nim rozwija nasze ciało całościowo – taka minisiłownia. Kolejną jest fakt, że wykonywać go może każdy, kto nauczył się poprawnej techniki wykonywania ćwiczeń. Przeciwwskazań do treningu jest bardzo niewiele, uważać powinny osoby mające choroby stawów, które przeszły niedawno poważne kontuzje, a całkowicie wyłączone z możliwości wykonywania treningów są osoby z problemami z układem naczyniowo-sercowym.

Trening z użyciem kettlebell nie tylko poprawi twoją siłę, wytrzymałość, ale również pomoże przy spalaniu tkanki tłuszczowej, wymodeluje sylwetkę bez obawy o zbyt duży przyrost masy mięśniowej. Oprócz tego dzięki wykonywaniu treningu z odważnikami będzie ci dużo lżej wykonywać codzienne czynności, dzięki czemu unikniesz kontuzji np. podczas podnoszenia ciężkich przedmiotów czy podczas schylania się. Również uchronisz się przed wadami postawy i bólami kręgosłupa, ponieważ trening z kettlebell angażuje do pracy również mięśnie głębokie, które ciężko pobudzić przy pomocy hantli czy sztangi. Ponieważ ćwiczenia mogą być bardzo energiczne, to dzięki treningowi poprawisz ogólną kondycję organizmu, a tym samym polepszysz pracę układu krążenia. Trening z odważnikami poprzez zaangażowanie dużej liczby mięśni podczas wykonywania pojedynczego ćwiczenia zużywa sporą liczbę kalorii, co skutkuje szybką utratą niechcianych kilogramów.