Dodano:

0
Kategoria: Trening

Rozciąganie się jest niezmiernie ważne – zwłaszcza przed treningiem, ponieważ dzięki temu możemy się uchronić przed naprawdę poważnymi kontuzjami. Ciało musi się odpowiednio rozgrzać, jednak samo rozciąganie, które samo w sobie jest przyjemnym treningiem, także należy wykonywać poprawnie. Jak się za to zabrać i jakie ćwiczenia rozciągające są najlepsze? Jakie efekty można uzyskać dzięki rozciąganiu?


Ćwiczenia rozciągające dla początkujących

Rozciąganie pozwala na dłużej zachować młodość i sprawność ciała - skóra się napręża i uelastycznia, ponieważ pobudzamy krążenie, mięśnie się wzmacniają, stawy zwiększają swoją ruchomość, a my czujemy się lepiej. Ćwiczenia rozciągające pomagają w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała, a także zapobiegają między innymi przykurczom. Nie od dziś wiadomo, że z wiekiem sprawność ciała znacznie spada, jednak efekt ten można spowolnić, poświęcając kilka lub kilkanaście minut dziennie na ćwiczenia.

Rozciąganie jest  także ważne przed intensywnym treningiem oraz - jak zaznaczają niektórzy - po nim. Pozwalają bowiem mięśniom się rozgrzać i rozciągnąć, dzięki czemu są lepiej przygotowane do późniejszego, intensywnego wysiłku.

ćwiczenia rozciągające to obowiązkowy element treningu

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup

Ból kręgosłupa jest obecnie bardzo powszechny - najczęściej winę ponosi zbyt długie siedzenie przed ekranem komputera w niewłaściwej pozycji. Także i brak ruchu robi swoje - najczęściej prowadzimy bowiem siedzący tryb życia. Idealnym rozwiązaniem na zniwelowanie bólu jest regularne wykonywanie ćwiczeń rozciągającym - dzięki nim nasze mięśnie grzbietu będą pracować lepiej i podtrzymywać kręgosłup we właściwej pozycji. Jak ćwiczyć?

Aby rozciągnąć mięśnie przykręgosłupowe, najlepiej wykonywać skręty tułowia. Rzecz jasna, należy się wyprostować, a dopiero wówczas wykonać silny skręt w jedną, a w następnej serii w drugą stronę. Obracając tułów, wydychamy powietrze, a wracając do pozycji prostej, robimy wdech. Najlepszym ćwiczeniem na rozciągnięcie mięśni odcinka lędźwiowego jest tak zwany "koci grzbiet" - ustawiamy ciało w pozycji klęczącej, a wyprostowane ręce opieramy o podłogę, by po chwili wygiąć kręgosłup w górę, opuszczając przy tym głowę. Następnie zaś głowę podnosimy, a grzbiet staramy się wygiąć w kształt litery U.


Ćwiczenia rozciągające mięśnie nóg

Mięśnie nóg najlepiej rozciągać po rozgrzewce i późniejszym treningu, ponieważ wówczas minimalizujemy ryzyko kontuzji - a bardziej rozgrzane mięśnie są też bardziej elastyczne i łatwiej poddają się nawet trudnym ćwiczeniom. Przy tym warto wiedzieć, że owe ćwiczenia nie obciążają stawów, a zatem są bezpieczne - i można je wykonywać bez obaw. 

Do najlepszych ćwiczeń na te partie ciała należą wypady do przodu i do tyłu (trzeba pamiętać o prostych plecach!), skłony wykonywane w lekkim rozkroku, a także ćwiczenia z wykorzystaniem krzesła - bądź innej podpórki. Opierając nogę na krześle, pochylamy ciało do przodu, rozciągając w ten sposób uda. Można też siedzieć na krześle, wyciągnąć do przodu nogę (wyprostowaną) i wówczas pochylić się w jej kierunku, wytrzymując tak około pół minuty. Ćwiczenia doskonale poprawią kondycję mięśni nóg!