Dodano:

1
Kategoria: Trening

Pilates i joga opierają się w dużej mierze na rozciąganiu. Na pierwszy rzut oka początkującym trudno wskazać różnice między tymi dwiema dyscyplinami. W artykule wskażemy, czym lepszym wyborem będzie pilates czy joga, wykazując podobieństwa i różnice treningu oraz biorąc pod uwagę  preferencje zainteresowanych osób.


Pilates czy joga – krótka charakterystyka

Pilates - krótka charakterystyka

Pilates wywodzi się z kultury Zachodu. System ćwiczeń został ułożony w XX wieku przez niemieckiego sportowca, Josepha Pilatesa. Twórca wplótł do treningu elementy jogi, baletu oraz ćwiczeń izometrycznych, które polegają na napinaniu mięśni przez określony czas. Do pilatesu nie wymagany jest specjalistyczny sprzęt, ponieważ trening zakłada użycie obciążenia własnego ciała.


Joga – krótka charakterystyka

Korzenie jogi sięgają Indii z okresu około 2000 roku przed naszą erą. System ten początkowo był nierozerwalnie złączony z filozofią hinduizmu. Współcześnie osoby, które trenują jogę, nie muszą nawet w teorii znać założeń nauki, koncentrując się na wykonywaniu określonych ćwiczeń. Większość ćwiczeń bazuje na prawidłowym, głębokim oddychaniu, utrzymaniu równowagi, rozciąganiu i jednoczesnym wyciszeniu umysłu. Podobnie jak do pilatesu, do jogi nie jest wymagany żaden konkretny ekwipunek.


Pilates czy joga – efekty treningów

 Pilates – efekty

Pilates wzmacnia mięśnie bez ich nadmiernej rozbudowy. Co ważne, pełny trening zakłada równomierną pracę wszystkich grup mięśniowych, dzięki czemu pozwala utrzymać zgrabne proporcje sylwetki. Pilates rozciąga i uelastycznia ciało, przyczyniając się znacząco do obniżenia ryzyka kontuzji oraz zmniejszenia widoczności skórki pomarańczowej. Trening rozbudowuje gorset mięśniowy, redukując bóle kręgosłupa oraz walcząc z nieprawidłową postawą. Dodatkowo pilates poprawia przemianę materii i wysmukla ciało.


Joga – efekty

Joga rozciąga mięśnie i nadaje im gibkości. Wpływa pozytywnie na koordynację ruchową i zwiększa świadomość własnego ciała. Wiele ćwiczeń wymusza nauczenie się tego, jak utrzymywać równowagę w – z pozoru – niemożliwych do wykonania pozach. Joga rozluźnia spięte obszary, przynosząc ulgę między innymi kręgosłupowi. Przyspiesza wydalanie toksyn z organizmu, dodając energii i poprawiając wygląd skóry, włosów, paznokci.

pilates czy joga


Pilates czy joga – różnice

Pilates jest bardziej dynamiczny od jogi. Trening ten zmusza też mięśnie do intensywniejszego napięcia. Ponadto pilates pozwala spalić większą ilość kalorii i efektywniej pracować nad sylwetką. Joga przynosi za to lepsze korzyści w kwestii nadmiernego napięcia mięśniowego i psychicznego. Oba systemy poprawiają metabolizm (jak zresztą każda aktywność fizyczna), jednak pilates ma na tym polu wyższe zasługi. Joga jest skuteczniejsza w zakresie pracy na gibkością i elastycznością, a także szybciej uczy równowagi. W odróżnieniu od pilatesu skupia większą uwagę na kondycji psychicznej. Pomaga walczyć ze stanami nerwowymi, lękowymi oraz nadmiernym stresem. Należy pamiętać, że często to właśnie te czynniki stoją za nadmiernym przybraniem na wadze, a ich usunięcie przynosi często efekt w postaci zgrabnej sylwetki.


Pilates czy joga – dla kogo joga, dla kogo pilates?

Pilates - dla kogo?

Pilates jest lepszym od jogi wyborem dla osób, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. To także typ treningu dedykowany wszystkim po dużej utracie masy. Pozwala zredukować nadmiar skóry i nadać ciału jędrność. Zwykle nie ma większych przeciwwskazań dla tego, by pilates trenowali pacjenci z problemami kardiologicznymi oraz nadciśnieniem. Nieznane są również bariery wiekowe i płci. W szczególnych przypadkach pilates bywa niewskazany dla kobiet w ciąży i osób po operacjach w okresie rekonwalescencji.


 Joga - dla kogo?

Joga zalecana jest osobom zestresowanym, nerwowym, spiętym oraz w stanach marazmu. Poprawia humor, pomaga wyciszyć się i odnaleźć ukojenie. Dodatkowo uczy cierpliwości, dlatego to dobry pomysł dla wszystkich, którym brakuje umiejętności panowania nad emocjami. Joga zwiększa koordynację psychoruchową i gibkość ciała, więc jest odpowiednią aktywnością dla osób, którym marzy się zrobienie szpagatu. Nie ma zasadniczych przeciwwskazań do wykonywania jogi w żadnym wieku. Istnieje wiele odmian tego systemu, dlatego coś dla siebie znajdą zarówno panie w ciąży, jak i pacjenci cierpiący na dolegliwości sercowe czy oddechowe.

KOMENTARZE

To pole jest wymagane Wciśnij ENTER, aby dodać komentarz
To pole jest wymagane

Nieprawda- jogi nie moga cwiczyc osoby majace problem z kregoslupem np z dyskipatia. Ja tak sobie rozwalilam kregoslup, dopiero fizjoterapeuta zlapal sie za glowe i powowiedzial, ze joga absolutnie nie, natomiast pilates absolutnie tak.

OdpowiedzAnuluj dodanie odpowiedzi