Dodano:

0
Kategoria: Trening

Słoneczna pogoda zachęca, aby porzucić na moment duszną salę na siłowni – rolki to świetne rozwiązanie na aktywny wypoczynek latem!


Zalety jeżdżenia na rolkach

Jazda na rolkach to przede wszystkim niezła zabawa. Kiedy już opanujesz podstawy, przekonasz się, że wypad na rolki odpręża, relaksuje i pomaga rozruszać się po całym dniu siedzącej pracy. Co więcej, regularna jazda na rolkach pomaga wyrzeźbić nie tylko mięśnie czworogłowe i dwugłowe uda, ale wzmocnić także mięśnie pleców i głębokie core, odpowiedzialne m.in. za prawidłową postawę i stabilizację naszego kręgosłupa. Ponadto jazda na rolkach ćwiczy koordynację i równowagę; może być również świetnym przerywnikiem w dni nietreningowe i urozmaiceniem od np. treningu siłowego. Jazda na rolkach poprawia również wydolność układu krążenia i przyczynia się do zwiększenia ogólnej sprawności fizycznej. Jeżdżąc na rolkach, spalasz również sporą ilość kalorii – to świetny pretekst, by pobyć trochę na świeżym powietrzu.

Jazda na rolkach to świetny sposób na aktywne spędzanie wolnego czasu dla całej rodziny zarówno dla małych dzieci, jak i seniorów, osób z nadwagą czy też o słabej kondycji fizycznej. Wspólna przejażdżka na rolkach może sprzyjać integracji nawet wielopokoleniowej rodziny i stanowić alternatywę dla spędzenia dnia przed telewizorem. Ponadto specjalne eventy dla rolkarzy organizowane w większości dużych miast mogą być okazją do poznania nowych osób.

Jazda na rolkach nie obciąża stawów tak mocno jak bieganie, a ryzyko poważnej kontuzji jest niewielkie. Na koniec warto dodać, że ta aktywność nie wymaga sporych nakładów finansowych – niezłej jakości rolki można kupić już za około 300 złotych. Dodatkowym wydatkiem jest jedynie kask i ochraniacze.


Jakie rolki wybrać, jeśli dopiero zaczynasz jeździć?

Osobom początkującym, które wcześniej nie miały styczności ani z rolkami, ani z łyżwami, polecane są zazwyczaj modele rekreacyjne/fitness o średniej wielkości kółkach z syntetycznego kauczuku albo poliuretanu. Tego typu rolki nie pozwolą na nabranie zbyt dużej prędkości (im większe kółka, tym szybciej rozpędzi się rolka), jak również będą bardziej stabilne i komfortowe. Część droższych modeli lepszej jakości w środku posiada specjalną wkładkę, która zapamiętuje kształt stopy i dostosowuje się do niej.

Najważniejsze, aby rolki zapewniały odpowiednią wentylację stopy i nie uciskały; bardzo istotne jest również dobranie odpowiedniego rozmiaru. Stopa we wkładce rolki powinna mieć około 1 cm luzu (nie kupujmy rolek „na styk”) – w czasie wysiłku fizycznego noga puchnie. Najlepiej przymierzać rolki wieczorem, kiedy nasza stopa po całym dniu chodzenia jeszcze dodatkowo się powiększa. Jeśli nabierzesz wprawy w rolkowaniu i spodoba ci się ten sport, będziesz mogła zainteresować się rolkami szybkościowymi bądź freestylowymi.

rolki to świetny pomysł na trening

Jak zacząć jeździć na rolkach?

Przed rozpoczęciem jazdy wykonaj krótką rozgrzewkę i dynamiczny stretching. Do ćwiczeń wybierz mało uczęszczane dróżki i place, gdzie będziesz mogła swobodnie manewrować. Kluczowa dla utrzymania równowagi na rolkach jest odpowiednia pozycja – jeździmy na lekko ugiętych kolanach (nie powinny przekraczać linii palców) i pochylamy się nieznacznie do przodu – nasze golenie powinny „napierać” na ścianę wkładki w rolce. W czasie jazdy środek ciężkości zmienia się i przesuwa się do góry. Aby nabrać rozpędu i pojechać do przodu, powinnyśmy odpychać się rolkami na boki. Aby zahamować, możemy użyć specjalnego hamulca, który znajduje się z tyłu rolki (najprostszy sposób). Jeśli nabierzmy nieco wprawy w jeździe, możemy użyć również sposobu „na literę T” (nazwa pochodzi od charakterystycznego ułożenia nóg): wystarczy, że zegniemy jedną nogę w kolanie i przeniesiemy na nią ciężar ciała, a drugą ustawimy przed nią prostopadle, pochylając ją w kierunku podłoża.


Rolki: pamiętaj o bezpieczeństwie jazdy

Jeśli jesteś osobą dopiero rozpoczynającą przygodę z rolkami, do treningu swoich umiejętności wybieraj ścieżki rowerowe bądź mało uczęszczane dróżki w parku o asfaltowym czy też betonowym podłożu. Unikaj wyjeżdżania na ruchliwe ulice czy pełne przechodniów chodniki. Absolutnym minimum jest odpowiedni kask na głowę i ochraniacze na nadgarstki – jako osoba początkująca z pewnością nie raz zaliczysz upadek (nie ma się czym przejmować!), jednakże to właśnie rękoma będziesz amortyzowała ewentualne upadki – łatwo uszkodzić naskórek, zafundować sobie otarcia, a nawet skręcić nadgarstek. Oprócz tego powinnaś również dobrać nakolanniki i nałokietniki, które uchronią twoje stawy przed stłuczeniem czy poważniejszymi kontuzjami. Rolki staną się twoim ulubionym sportem!