Dodano:

0
Kategoria: Trening

Dla wielu kobiet ćwiczenia podczas okresu nie stanowią problemu i nie chcą one przerywać treningów ze względu na menstruację. Jednak dużo lekarzy twierdzi, że aktywność fizyczna podczas tego okresu wywiera negatywny wpływ na organizm kobiety. Słysząc to i spotykając się z różnymi opiniami wśród najbliższych, często zastanawiamy się, czy aby na pewno można trenować w trakcie „tych dni”.


Czy można wykonywać ćwiczenia podczas okresu?

Podczas miesiączki wszystkie zasoby organizmu i wskaźniki znacząco spadają. Intensywne treningi mogą zwiększyć objawy związane z menstruacją – chodzi o ból pojawiający się w dolnej części brzucha, ogólne osłabienie i zmęczenie – a także mogą zwiększyć krwawienie. Ale główne niebezpieczeństwo polega na tym, że nadmierne ciśnienie w jamie brzusznej może spowodować nieprawidłowe odrywanie się endometrium – błony śluzowej macicy. Przez to komórki endometrium trafiają poza swoje naturalne środowisko, czyli np. do jajników, a nawet do jamy brzusznej. Znajdując się tam, będą przechodzić przez wszystkie stadia rozwoju hormonalnego, łącznie z menstruacją – tylko krwotok nie wystąpi do macicy, a do otaczających tkanek. A jak wiadomo, dla organizmu jest to niepożądane zjawisko wiążące się z różnymi problemami.

Z drugiej strony kobiety, które regularnie ćwiczą, przechodzą przez „te dni” stanowczo łatwiej, nie cierpiąc z powodu bólów i złego samopoczucia. Mało tego, trening o umiarkowanej intensywności pomaga zmniejszyć bóle brzucha i inne „efekty uboczne”.

Jaki z tego wniosek? Większość kobiet może i powinna trenować w trakcie miesiączki, ale z umiarkowaną intensywnością i wybierając odpowiednie rodzaje aktywności fizycznej.


Ćwiczenia podczas okresu

Odradzane rodzaje aktywności

Podczas menstruacji absolutnie nie powinnaś wykonywać:

- obrotów tułowia;

- skrętów, spinania;

- ćwiczeń na mięśnie brzucha, zwłaszcza na dolną część;

- treningu siłowego o bardzo dużej intensywności i dużym obciążeniu;

- skoków, podskoków;

- ćwiczeń mocno obciążających odcinek lędźwiowy kręgosłupa;

- podciągania;

- podnoszenia ciężarów;

- treningów aerobowych o dużej intensywności;

gwałtownych ruchów.


Zalecane rodzaje aktywności

Czy ćwiczyć, czy nie – decydujesz tylko ty, zwracając uwagę oczywiście na swoje samopoczucie. A co można robić w trakcie miesiączki bez obawy o wyrządzenie sobie krzywdy?

ćwiczenia podczas okresu

Bieg i szybki chód – najbardziej zalecana aktywność w trakcie menstruacji. Oczywiście intensywność musi być umiarkowana. Absolutnie nie poleca się stosować biegów interwałowych. Raczej zachowaj jednostajne tempo. W pierwsze dni miesiączki najlepiej zamień bieganie na szybki chód.

Pływanie – pomaga zmniejszyć bóle w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, które często pojawiają się w trakcie „tych dni”. Również pływanie pozytywnie wpływa na skurcze mięśniowe, które często nas męczą w trakcie miesiączki. Pamiętaj oczywiście, by trening nie był bardzo intensywny.

Fitness grupowy – zalecane są wszystkie rodzaje o umiarkowanej intensywności i w trakcie których nie ma zbytniego angażowania mięśni brzucha np. pilates, taneczne formy.

Joga – jak najbardziej można, ale oczywiście nie wszystkie ćwiczenia.

Stretching – bardzo zalecany w czasie menstruacji, ponieważ zmniejsza bóle mięśniowe.


Na co uważać podczas menstruacji?

Niestety nie każda z nas może trenować w trakcie miesiączki. Występuje szereg przeciwwskazań:

- silne skurcze, nasilające się podczas ruchu;

- nadmierne krwawienie;

- ogólne pogorszenie stanu, zawroty głowy i osłabienie organizmu;

- wszelkie zaburzenia i choroby związane z cyklem menstruacyjnym;

- problemy z układem moczowo-płciowym.


Oprócz tego powinnaś bezwzględnie stosować się do poniższych zaleceń:

- przy braku powyższych przeciwwskazań możesz kontynuować treningi po wyeliminowaniu ćwiczeń z dodatkowym obciążeniem;

- jeżeli odczuwasz osłabienie, to powinnaś albo zmniejszyć intensywność treningu, albo całkowicie go zaprzestać;

- trening siłowy zamień w tym czasie np. na jogę lub pilates;

- dla własnego bezpieczeństwa skonsultuj się z ginekologiem w celu wyeliminowania przeciwwskazań.